Fordonsbelysning

Led konvertering från Oledone

Att byta från någonting du kan du och innan till någonting nytt och okänt är lika svårt för mig som för de flesta andra. Min bil är generellt i behov av en makeover, och en av de faktorerna som jag ser över än bilens helljus. Inte bara är originalljusen på min bil av tveksam kvalité, de drar också extremt mycket ström från batteriet som senare visas på bensinförbrukningen. Därför har jag som sagt gått i tankar att byta till LED konverteringslampor från en etablerad kinesisk tillverkare som troligtvis de flesta hört talas om. Dessa lampor verkar ha det mesta på min kravlista: – ett känt varumärke med många år inom branschen

  • En jämn ljusbild som inte avger spilljus eller bländar medtrafikanter
  • Lagom hög färgtemperatur (6000K) för att ljuset ska vara så vitaktigt som jag önskar
  • IP-klass 68 vilket gör att lampan är extremt tålig mot damm och fukt (något jag synnerligen har problem med med mina nuvarande lampor)
  • Patenterad kylning, vilket säkerhetsställer att lampan inte blir överhettad
  • Ett lågt pris för mycket lampa

Jag har hittat en återförsäljare som verkar både kunnig och seriös inom området, så när det väl är dags så vet jag vart jag ska vända mig. Jag har gjort några egna efterforskningar på nätet och detta ledkonverterings-kit har fått väldigt goda omdömen hos användare hela landet runt. Det som samtliga talar om är just att lumenantalet är så pass högt samtidigt som ljusbilden är väldigt samlad. När jag kikat lite online så ser jag att uppskattad effektivt ljusflöde i en av dessa lampor är 3600 lumen (totalt för två lampor 7200 lumen).

Varumärket då, jo det är förstås tal om Oledone, vars lampor ligger som sagt under tusenlappen (per par!). Den mycket populära lampan Oledone 60W har skört stora framgångar i Norden vilket inte är så konstigt med tanke på dess prisvärdhet. Trots att jag letat vidare så kan jag faktiskt inte hitta någonting med så goda betyg och från ett så pass etablerat varumärke och som även kommer med en 2-årig garantitid. Utöver det är den både E-märkt och CE-märkt samt ROHS och EMC godkänd. En uppdatering följer så snart allt sitter på sin plats.

Mer info
Nyheter

Volvo slår försäljningsrekord!

Under hela 2018 sålde Sveriges stolhet, Volvo drygt 642 000 bilar världen över. Nu har man redan sålt drygt 631 000 under de elva första månaderna 2019, en imponerande siffra minst sagt. Kina är hemmamarknad för Geely, som äger Volvo Cars, och hittills under året har man ökat med 16,2 procent. I november var plussiffran i Kina 26,7 procent. Ni kan läsa hela artikeln hos Nyteknik.

 

I videon nedan ser ni nya Volvo XC40 2020, som troligtvis blir en mycket spännande bil.

 

Mer info
Lastbilar

Lastbilar övergår till led belysning

Fordonslampor med lysdioder har haft en stark utväxling under senare år. Personbilar drog tidigt nytta av xenon-tekniken och som kort därefter följdes av lysdioden som tog nästa kliv mot energieffektiv fordonsbelysning. Även om många lastbilar utrustas med led lampor så har många lastbilschaufförer valt den konservativa vägen och fortsatt använda halogen lampor. Framförallt när det gäller baklyktor med blinkers, bromsljus och bakljus så verkar tendensen vara att välja halogen före led av traditionella skäl. Det är så det alltid har varit och därför fortsätter man på samma bana för att det helt enkelt är smidigast så. Men detta är långt ifrån sanningen då led lampor ersätter halogen rakt med enbart positiva fördelar som följd.

Baklykta till lastbil med lysdioder har en längre livslängd

Livslängden är en viktig sak att hänsyn till när man ska rusta upp lastbilen med ny belysning, speciellt då lastbilar använder fler lampor än en vanlig personbil. En baklykta som drivs av lysdioder har en livslängd på mellan 30.000 – 50.000 timmar. Detta kan jämföras med en halogen baklykta som inte klarar mer än 3000-5000 timmar, en väldigt stor och tydlig skillnad! Kostnaderna blir alltså betydligt lägre om man väljer led baklyktor samtidigt som ljuset blir bättre och klarare i trafiken.

Samma utveckling för led konvertering till personbil

En del personbilar har monterade billjus som inte är original från tillverkare. Led konvertering med kraftfulla lysdioder har haft en snarlikt utveckling som baklyktan till lastbilar där bilägare väljer konverteringslampor med led före halogen av likadana skäl. Livslängden är längre och ljuset är bättre och därför blir det svårt att motivera en föråldrad teknik före led. Led konvertering från Osram är kanske de mest populära på marknaden men det finns också mycket annat att välja på som presterar minst lika bra, om inte bättre till och med som Ipf. Inom kort kommer vi att lansera en manual som förklarar vad man bör tänka på ifall man funderat över att eftermontera Led-kit.

 

Mer info
Krigsfordon

Intressant dokumentär om tyska pansarvagnar

Under andra världskriget genomgick stridsvagnen stora förändringar genom en mycket snabb och dramatisk utveckling. De tidiga tyska stridsvagnarna var tekniskt underlägsna jämfört med motståndarna vad gällde eldkraft och pansar. I dokumentären diskuteras hur den tyska krigsmakten kom att dominera slagfälten under krigets första år genom sina pansarvagnar.

Mer info
Amerikanska muskelbilar

En Cheva är min drömbil

Jag arbetar som mekaniker och gillar att laga bilar både på jobbet och fritiden. Trots att jag länge önskat mig en Chevrolet 1972 så har jag aldrig fått möjlighet att köra den eller komma nära den. Jag har inga bekanta eller vänner som känner någon som har denna bil och den är naturligtvis sällsynt även hos de stora bilhandlarna som riktar in sig på amerikanska bilar i första hand.  Jag hoppas att tiderna förändras och att bilen snart finns i min ägodel (fråga mig inte hur det ska gå till, men drömma kan man alltid göra).

Se videofilmen nedan på Chevrolet 1972 Cheyenne Super, se så elegant den är!

Mer info